Šī gada vasarā stājās spēkā virkne jaunu Ministru kabineta noteikumu (turpmāk tekstā- MK noteikumi), kuri cieši balstīti uz Eiropas Savienības komisijas īstenošanas regulu (ES) 2019/947 (2019. gada 24. maijs) par “Bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām” un komisijas deleģēto regulu (ES) 2019/945 (2019. gada 12. marts) par “Bezpilota gaisa kuģu sistēmām un trešo valstu bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantiem”. Vēlamies uzsvērt, ka 2019. gada 13. augusta MK noteikumi Nr. 368 “Kārtība, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un cita veida lidaparātu lidojumi” savā ziņā bija kā pārejas noteikumi līdz šī gada vasarā zaudēja spēku un likumdevējs izdeva vairākus MK noteikumus, kuri cieši balstās uz minēto regulu saturu un detalizētāk nosaka visas procedūras, kas saistās ar Bezpilota gaisa kuģiem (BGK) vai tā dēvētajiem droniem.
Turpinājumā uzskaitīsim MK noteikumus, kuri stājās spēkā šī gada vasarā. Kā vieni no primārajiem MK noteikumiem, kuri būtu jāpārzina katram BGK pilotam ir MK noteikumi Nr. 429 “Bezpilota gaisa kuģu lidojumu noteikumi”, kuri sastāv no astoņām nodaļām un kuros ir detalizēti atrunāti visi ierobežojumi un lidojumu kārtība.
Turpinājumā uzskaitīsim MK noteikumus, kuri arī būtu jāpārzina BGK pilotiem, lai ievērotu lidojumu drošību un drošumu:
MK noteikumi Nr. 374 “Atzīto struktūru statusa iegūšanas un uzraudzības kārtība”.’
MK noteikumi Nr. 437 “Specifiskās kategorijas bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantu sertifikācijas un uzraudzības kārtība”.
MK noteikumi Nr. 447 “Noteikumi par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu bezpilota gaisa kuģu lidojumiem”.
MK noteikumi Nr. 457 “Bezpilota gaisa kuģu, bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantu, tālvadības pilotu un gaisa kuģu modeļu klubu un apvienību reģistra noteikumi”.
MK noteikumi Nr. 436 “Tālvadības pilotu kvalifikācijas noteikumi”.
Augstāk minētos noteikumus uz doto brīdi sīkāk neanalizēsim, jo kā uzskatām, tad jau pašu noteikumu nosaukumā ir minēta to būtība un kādu BGK sfēru tie skar. Pēc mūsu ieskatiem jaunie MK noteikumi ir daudz detalizētāki par katru no minētajām pozīcijām un precīzāk nosaka vadlīnijas nekā tas bija iepriekšējos MK noteikumos. Ik pa laikam nākas dzirdēt, ka agrāk bija atļauts brīvāk lidot un izmantot BGK, lai iegūtu kaut vai skaistas bildes, bet arī uz doto brīdi viss ir iespējams, vajag tikai attiecīgos saskaņojumus un uzņēmību visu precīzi sakārtot! Ceram, ka nākotnē visu saskaņojumu un atļauju iegūšanas process būs ātrāks un pieejamāks jebkuram BGK pilotam! Lidojam atbildīgi!